صفحه اصلي ارتباط باما
رویدادها
1391/9/28 سه‌شنبه رئيس دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه‌هاي استان قم: بومي‌سازي علوم؛ نمود کي وحدت حوزه و دانشگاه رئيس دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه‌هاي استان قم گفت: نمود کلي وحدت حوزه و دانشگاه را مي‌توان در بومي‌سازي علوم ديد.

حجت‌الاسلام دکتر کرمي در جمع خبرنگاران گفت: 27 آذر ماه سالگرد شهيد بزگوار آيت ا... دکتر مفتح مي‌باشد که تجربه حوزه و دانشگاه را داشتند و از قبل درصدد اين بودند که به کيفيتي فاصلة بين حوزه و دانشگاه را پر کنند.

رئيس دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه‌هاي استان قم افزود: شهيد مفتح دريافته بود که دشمن براي رسيدن به مقاصد خاص خود، بهترين حربه را فاصله انداختن بين حوزه و دانشگاه مي‌دانست.

وي تأکيد کرد: در گذشته مسائل مربوط به دين و ديانت مربوط به حوزه و بقيه مسائل مربوط به دانشگاه بود که اين مسائل هيچ ارتباطي به دين نداشت و از آنجا که علم، قانون و ضابطه خاص خود را دارد به حسب ضابطه و قانون تجربي به همراهي با مسائل ديني نياز ندارد.

 دکتر محمدمهدي کرمي با اشاره به تأکيد امام خميني(ره) بر وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) روزي را به وحدت حوزه و دانشگاه اختصاص دادند و دستور تأسيس دفتر همکاري حوزه و دانشگاه را به جامعه مدرسين حوزة علميه قم ابلاغ کردند.

وي وحدت حوزه و دانشگاه را در تحقق بومي‌سازي و اسلامي‌سازي علوم دانست و اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه يعني پذيرفتن اينکه علوم هم مي‌تواند اسلامي باشد و هم غيراسلامي، و پذيرش اينکه علم ديني هم وجود دارد.

رئيس نهاد رهبري دانشگاه قم وحدت حوزه و دانشگاه را عامل مهمي در استخراج علوم اسلامي و انساني عنوان کرد و افزود: بيش از دو سوم مباحثي که در دانشگاه‌ها مورد بحث قرار مي‌گيرد مربوط به انسان است اگر چه برخي مباحث در ارتباط با ساير موضوعات نيز ارتباط با انسان پيدا مي‌کند. بنابراين طبيعي است قبل از هر چيز در بحث وحدت حوزه و دانشگاه به موضوع پايه و اساسي انسان‌شناختي پرداخته شود.

وي تصريح نمود: تا زماني که جايگاه انسان در عالم خلقت و اهداف او معلوم نباشد و تا سبک زندگي او شناخته نشود بحث وحدت حوزه و دانشگاه بي‌فايده است. در مباحث وحدت حوزه و دانشگاه و به تعبيري بومي‌سازي علوم طبيعتاً در ابتداي امر بايد مباحث انسان‌شناسي مطرح شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس تهران به ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: يکي از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه اين است که امروزه در دانشگاه‌ها علوم اسلامي مورد توجه قرار گرفته و در حوزه‌هاي علوم ديني علوم دانشگاهي بررسي مي‌شود.

وي نظريه‌پردازي را امري ضروري در راستاي بومي‌سازي علوم دانست و تأکيد کرد: در اسلامي کردن علوم، بايد به تدوين ديدگاه‌هاي جديد پرداخت که تدوين اين ديدگاه‌ها نياز به نظريه‌پردازي دارد.

حجت‌الاسلام دکتر کرمي موفقيت‌هاي وحدت حوزه و دانشگاه را مثبت ارزيابي کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به مقابله ها و برنامه‌ريزي‌هايي که عليه وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده خوشبختانه طرح مذبوحانه دشمن با شکست مواجه شده است و اکنون در همه دانشگاه‌هاي ما معارف اسلامي به طور گسترده مورد بحث و تعليم قرار مي‌گيرد ولي براي رسيدن به وحدت مورد نظر گام‌هاي بلندي بايد برداشت که به فراخور زمان انجام مي‌گيرد.

رئيس دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان قم اظهار داشت: بحث معرفت‌افزايي استادان در راستاي اسلامي‌کردن دانشگاه‌ها و آماده‌سازي اساتيد براي نظريه‌پردازي‌هاي جديد يکي از بزرگ‌ترين گام‌هاي وحدت حوزه و دانشگاه مي‌باشد که به موجب آن بيش از 20 هزار استاد طرح معرفت‌افزايي را در قالب ضيافت انديشه استادان يا دوره‌هاي معرفت‌افزايي گذرانده‌اند.

وي در پايان گفت: خوشبختانه در سال‌هاي اخير اقدامات بسياري در وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و کميته‌هاي دانشگاهي آن و مراکز پژوهشي حوزه‌هاي علميه انجام گرفته است و در مؤسسات مختلفي که در حوزه و دانشگاه فعالند زمينه‌سازي لازم براي  وحدت حوزه و دانشگاه فراهم مي‌نمايند و اميدواريم در سال‌هاي آتي به وحدت مورد نظر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري نزديک‌تر شويم.
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 5964
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (Qomuniguest)

دفتر نهاد مقام معظم رهبري - دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما