جمعه 10 فروردين 1403   05:57:36
مرکز بهداشت و درمانمرکز بهداشت و درمان
پیوندهای مفیدپیوندهای مفید
    آخرين ويرايش صفحهآخرين ويرايش صفحه
    شنبه 4 مرداد 1399 09:41:53
    بازديدهابازديدها
    تعداد بازديد اين صفحه: 218095
    تعداد بازديد از سايت: 129457202
    تعداد بازديد زيرپورتال: 218095
    اين زيرپورتال امروز: 30
    در امروز: 5386
    اين صفحه امروز: 30
    اخبار حوزه سلامت
    تب خونريز کريمه کنگو يا همون CCHF چيه ؟ آنچه نياز دازيم از اين بيماري بدونيم و نکات بهداشتي که باعث ميشه از شرش کاملا محفوظ باشيم ... تب کريمه کنگو بيماري ويروسي خونريزي دهند ه مشترک دام وانسان که عمدتا چوپانها قصابها دامپزشکان و پزشکان و پرستاران رو درگير ميکنه بقيه افراد که مبتلا ميشن کاملا اتفاقي و صرفا با انجام عملي غير بهداشتي و به دور از احتياط با برخورد با خون يا اجزاي گوشتي بدن دام آلوده به اين بيماري مبتلا ميشن . خوشبختانه از هر 6 نفر مبتلا در صورت تشخيص ودرمان به موقع فقط يکي ميميره .

    تب خونريز کريمه کنگو
    ويروس که از مخزن بيماري (کنه)با له کردن (کنه روي پوست داراي خراش )يا گزش کنه از راه پوست سالم وارد بدن انسان ميشه و 1 تا 7 روز بعد علايم تب سردرد گرفتگي عضلات اسهال استفراغ و بعد از حداکثر دو هفته خونريزي از دهان ادرار مدفوع  و جاهاي ديگه بدن و لکه هاي خوني پوستي مي ده . معمولا خونريزي آشکاره ولي بعضي موقع ها از چشم مريض و پزشک دور ميمونه لذا بايد دقت بيشتري کرد .با تشخيص به موقع درمان سريع وراحت انجام ميشه والبته حتما بايد به مراکز بهداشت استان اطلاع رساني بشه و احيانا نمونه گيري از خون فرد مشکوک توسط آزمايشگاههاي مرجع انجام شه .

    تب کريمه کنگو از خون گوشت واجزاي قطعه قطعه حيوانات و دامها  هم وارد بدن انسان ميشه  موقع خرد کردن گوشت يا طبخ غير صحيح  اون لذا با ذبح بهداشتي و کنترل شده توسط دامپزشکان و نيز فريز کردن حداقل 24 ساعته گوشت و يا طبخ کافي غذا امکان سرايت به انسان رو نداره تب کريمه کنگو بيماري شايعي نيست و بندرت در انسان ديده ميشه که اونم به خاطره عدم رعايت پوشش کافي مثل دستکش و جوراب ضخيم يا چکمه و لباس مناسب هنگام برخورد با دامهاي آلوده است .
    درمان CCHF :قرص ريباويرين خوراکي  طبق دستور پزشک
    جسدجاندار يا انسان فوت شده با اين بيماري در عمق 3 متري زير زمين و با رعايت بهداشت و با پوشش مناسب و پاشيدن آهک بر اطراف جسد دفن ميشه .
    در مجموع رعايت نکات بهداشتي در به خطر نيوفتادن ما سهم بزرگي داره مواظب خودتون باشيد نترسيد ولي حتما مراقبت کنيد ..

    منبع: مرکز بهداشت ودرمان دانشگاه قم
    تعداد بازديد اين صفحه: 3354
    ديگر بخش ها درباره دانشگاه قم سامانه هاپيوندهاي مفيدارتباط با ما
    آدرس پستي: قم - بلوار الغدير - بعد از شهرك قدس - دانشگاه قم
    كدپستي: 3716146611
    تلفن : 32103000- 025
    فكس : 32854499- 025
    پست الكترونيكي:
    خانه | بازگشت |
    Guest (Qomuniguest)


    مجری سایت : شرکت سیگما