جمعه 10 فروردين 1403   12:12:34
اداره چاپ و انتشاراتاداره چاپ و انتشارات
بازديدهابازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 677181
تعداد بازديد از سايت: 129463162
تعداد بازديد زيرپورتال: 677181
اين زيرپورتال امروز: 59
در امروز: 11346
اين صفحه امروز: 59
دوشنبه 20 دي 1395 فنآوري هاي مديريت دانش
نويسنده: جلال رضايي نور، نرگس آقا خاني، عبدالصمد كرامت فر
ناشر: دانشگاه قم
قطع: وزيري
تعداد صفحات: 344
نوبت و سال انتشار: اول/1395
قيمت: 170000
شابك: 978-600-8436-01-0

توضيحات:

پيشگفتار

رشد روزافزون اطلاعات در دنياي كنوني و گسترش فناوري‌هاي مختلف براي ذخيره‌سازي، سازمان‌دهي، انتقال، نشر و كاربرد اطلاعات موجب شده است كه دنياي كنوني را عصر اطلاعات و ارتباطات نامگذاري كنند. حيات و سودآوري شركت‌ها و سازمان‌هاي موفق امروزي به شدت وابسته به دانش بوده و در واقع بستر رقابت نوآورانه فعلي است كه چنين ارتباط نزديكي را ايجاب مي‌كند. در اين ميان تنها بحث مطرح، اكتساب دانش نبوده و موارد مرتبط به دانش ديگري در مسير فعاليت‌هاي نوآورانه و حيات اين دست سازمان‌ها و شركت‌ها مانند اشاعه و انتشار آن وجود دارد كه توجه خاص مديريت به كليه فعاليت‌هاي دانش محور را مي‌طلبد كه معمولا تحت عنوان مديريت دانش خوانده مي‌شود. در اين ميان مديريت دانش جهت دستيابي به اهداف خود از فناوري‌هايي بهره مي‌جويد. در خصوص نقش فناوري اطلاعات در مديريت منابع دانشي ذكر اين نكته مهم است كه فناوري اطلاعات فرآيند انتقال و توزيع دانش و اطلاعات را سرعت و قوت مي‌بخشد. كتاب حاضر با عنوان “فناوري‌هاي مديريت دانش، همراه با آموزش سيستم مديريت محتواي WordPress” به منظور آشنايي با ابزارها و فناوري‌هاي تسهيل‌گر فرايندهاي مديريت دانش تهيه شده است. اين كتاب متشكل از 14 فصل است كه در آن به تشريح انواع مختلف فناوري‌ها و ابزارهاي مديريت دانش پرداخته و در فصل چهاردهم به صورت كامل سيستم مديريت محتواي وُردپِرِس را براي استفاده خوانندگان به صورت گام‌ به گام آموزش مي‌دهد. اين ابزار رايگان يكي از پركاربردترين سيستم‌هاي مديريت محتوا است كه علاوه بر دارابودن امكانات قابل استفاده در بحث مديريت دانش، از طريق سفارشي‌سازي امكان توسعه موارد بسيار ديگري نظير نظرسنجي‌ها و پادكست‌ها را داراست. در واقع اگرچه اين ابزار يك فناوري مخصوص به مبحث مديريت دانش نيست، اما با كمي خلاقيت مي‌توان از اين ابزار رايگان در اين زمينه بهره برد و از مزاياي قابل توجه آن از جمله سادگي نصب و استفاده بهره‌مند شد.

در ادامه به طور خلاصه به معرفي هر يك از فصول كتاب مي‌پردازيم.

در فصل 1 به معرفي راه‌حل‌ها يا سلوشن‌هاي مديريت دانش پرداخته و سطوح مختلف آن تشريح مي‌شود. انواع ديدگاه‌هاي موجود به مديريت دانش ارائه شده، فرايند خلق دانش نوناكا و در نهايت فرايند مديريت دانش تشريح مي‌شوند.

در فصل 2 با دانش و سيستم‌هاي مديريت دانش آشنا شده، نقطه نظرات مختلف در خصوص دانش، انواع دانش از قبيل دانش ضمني، آشكار، عمومي، تخصصي، توصيفي، رويه‌اي معرفي مي‌شود. در ادامه به معرفي حاملان دانش پرداخته و در نهايت شناسايي سيستم‌هاي مديريت دانش و انواع آن ارائه مي‌شوند.

فصل 3 به معرفي مكانيزم‌ها و فناوري‌هاي مديريت دانش اختصاص يافته و نماي يكپارچه از مكانيزم‌ها، فناوري‌ها، سيستم‌ها و فرآيندهاي مديريت دانش ارائه مي‌شود. در اين فصل به تحول فناوري‌هاي مديريت دانش بواسطه وب 2 پرداخته و انواع مكانيزم‌ها و فناوري‌هاي پشتيبان هر يك از سيستم‌هاي مديريت دانش اعم از سيستم‌هاي اكتشاف دانش، سيستم‌هاي تسخير دانش، سيستم‌هاي انتشار دانش و سيستم‌هاي كاربرد دانش معرفي مي‌شوند.

فصل 4 در خصوص هوش مصنوعي و سيستم‌هاي دانش‌محور است. در اين فصل مواردي چون ماهيت هوش مصنوعي، اجزاي سيستم‌هاي دانش‌محور، ارتباط سيستم‌هاي دانش‌محور و سيستم‌هاي خبره، تفاوت سيستم‌هاي دانش‌محور از نگاه كاربر و مهندس دانش، آشنايي با روش‌هاي نمايش دانش، آشنايي با مهندسي دانش، آشنايي با برنامه‌هاي واسط پوسته و شناسايي مزايا و معايب سيستم‌هاي دانش‌محور ارائه مي‌شود.

فصل 5 به معرفي سيستم‌هاي استدلال مبتني بر مورد (CBR) اختصاص دارد. در اين فصل نقاط ضعف سيستم‌هاي مبتني بر قانون، ساختار استدلال مبتني بر مورد، ويژگي‌هاي سيستم‌هاي استدلال مبتني بر مورد، مراحل استدلال مبتني بر مورد، كتابخانه نمونه‌ها، يادگيري در سيستم‌هاي استدلال مبتني بر مورد و مزايا و معايب سيستم‌هاي استدلال مبتني بر مورد ارائه مي‌شود.

فصل 6 در ارتباط با سيستم‌هاي مديريت دانش فردي است. در اين فصل با اجزاي سيستم‌هاي مديريت دانش فردي، ارتباط توانمندي‌هاي مديريت دانش فردي و فناوري‌هاي مديريت دانش، فناوري‌هاي افزايش بهره‌وري، رايانش ابري، نرم‌افزارهاي اداري آنلاين، RSS، RSS Feed و Feed reader، فناوري‌هاي پژوهش و وبلاگ‌ها آشنا خواهيد شد.

فصل 7 در ارتباط با سيستم‌هاي مديريت اطلاعات فردي و پرتال‌هاست. در اين فصل به طور خاص با سرويس‌هاي نشر و ويرايش آنلاين فايل‌هاي ويدئويي، آشنايي با ايميل‌ها، معرفي بوك‌مارك ، پرتال‌هاي اطلاعات و دانش، شناسايي تفاوت پرتال و وب‌سايت، معرفي انواع پرتال و آشنايي با نمونه پرتال‌هاي تجاري پرداخته مي‌شود.

فصل 8 به موضوع تئوري‌هاي همكاري و خرد جمعي اختصاص دارد. در اين رابطه مديريت دانش همراه، جمعيت‌هاي هوشمند، جمعيت‌هاي سريع، ديپلماسي وب‌محور، رايانش اجتماعي و محاسبات فراگير در اين فصل ارائه مي‌شوند.

در فصل 9 به معرفي انواع ابزارهاي همكاري و خرد جمعي اعم از اينترانت و اكسترانت، گروه‌افزارها، پايگاه دانش و تفاوت آن با بانك‌هاي اطلاعاتي، ويكي‌ها، شبكه‌هاي اجتماعي، سرويس پيام‌رساني هم‌زمان، سرويس چت رله اينترنتي، فروم‌ها، ويدئو كنفرانس و وب‌كنفرانس، پادكستينگ، گروه‌هاي خبري، سيستم تابلوي اعلانات، پروتكل صوت روي اينترنت، سؤالات متداول (FAQ)، صفحات زرد، سيستم‌هاي مديريت مستندات و سيستم‌هاي مديريت محتوا پرداخته مي‌شود.

فصل 10 در ارتباط با سيستم‌هاي اكتشاف دانش است. در اين فصل به نحوه اكتشاف دانش از طريق اجتماعي‌سازي، كاربرد فنون داده‌كاوي، طراحي سيستم‌هاي اكتشاف دانش، فنون داده‌كاوي و موانع به كارگيري داده‌كاوي اشاره مي‌شود.

فصل 11 به معرفي سيستم‌هاي تسخير دانش مي‌پردازد. در اين فصل با مفهوم سيستم‌هاي تسخير دانش، روش‌هاي آشكارسازي و ذخيره‌سازي دانش، روش داستان‌سرايي جهت تسخير دانش، نقشه مفاهيم، نمايش دانش از طريق استدلال مبتني بر زمينه و تعريف RFID و نحوه عملكرد آن آشنا خواهيد شد.

فصل 12 در رابطه با سيستم‌هاي انتشار دانش است. در اين فصل با انواع سيستم‌هاي نشر دانش، پيش‌شرط‌هاي موفقيت سيستم‌هاي انتشار دانش، ضرورت‌ها و چالش‌هاي توسعه سيستم‌هاي اشتراك دانش، مقايسه تطبيقي سيستم‌هاي انتشار دانش، معرفي درس‌ آموخته‌ها، مكانيزم‌ها و فناوري‌هاي انتشار درس‌ آموخته‌ها، سيستم‌هاي نمونه مكان‌يابي خبرگي و مقايسه تطبيقي آن‌ها و بررسي موردي سيستم‌هاي مكان‌يابي خبرگي آشنا خواهيد شد.

در فصل 13 به موضوع سيستم‌هاي كاربرد دانش پرداخته مي‌شود. در اين رابطه با انواع فناوري‌هاي كاربرد دانش، سيستم‌هاي استدلال مبتني بر مورد، روش توسعه سيستم‌هاي كاربرد دانش، سيستم‌هاي پردازش تراكنش‌ها، سيستم‌هاي اطلاعات مديريت، سيستم‌هاي كاردانايي، سيستم‌هاي پشتيبان تصميم‌گيري، سيستم‌هاي اطلاعاتي مديران ارشد و سيستم‌هاي خبره آشنا خواهيد شد.

در آخر در فصل 14 به معرفي سيستم مديريت محتواي وردپرس به عنوان يكي از بهترين سيستم‌هاي مديريت محتوا پرداخته شده است. در اين فصل با آموزش گام به گام نرم‌افزار در خصوص نحوه نصب و راه‌اندازي سيستم‌ مديريت محتواي وردپرس، با پيشخوان وردپرس و انواع گزينه‌هاي آن، گزينه‌هاي مربوط به نوار ابزار وردپرس و چند افزونه‌ كاربردي مديريت دانش در وردپرس آشنا خواهيد شد.

 

تعداد بازديد اين صفحه: 3381
رياست انتشارات
ديگر بخش ها درباره دانشگاه قم سامانه هاپيوندهاي مفيدارتباط با ما
آدرس پستي: قم - بلوار الغدير - بعد از شهرك قدس - دانشگاه قم
كدپستي: 3716146611
تلفن : 32103000- 025
فكس : 32854499- 025
پست الكترونيكي:
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (Qomuniguest)

اداره چاپ و انتشارات - معاونت پژوهشي دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما